Biografi > Historien om De Nattergale
Historien om De Nattergale starter egentlig en sen torsdag eftermiddag i foråret 1979. I DSB-bussen falder Carsten og Viggo i snak. De er begge på vej til Esbjerg for at deltage i Vestjysk Musikkonservatoriums
hørelærekursus, da de mener at de nok kan blive bedre til at høre forskel på dur og mol. Tidligere har de set hinanden på Grindsted Gymnasium, hvor Carsten går i 3. G. og Viggo i 1. HF.
De to har i mange år spillet i forskellige , vestjyske danseorkestre – bl. a. Oakies, Sound Wavers og Taifuns – men har nu begge drømmen om at komme på konservatoriet fælles.
Snakken i bussen bliver indledningen til et samarbejde, som har varet lige siden.
Mange torsdage senere går den ihærdige Carsten til optagelsesprøve på konservatoriet. Han kaster sig ud i et nummer på mundharpe, som ingen af censorerne har en chance for at vide, hvordan
egentlig skal lyde, da det er noget han selv har fundet på. Viggo får aldrig taget sig sammen til at gå til optagelsesprøve – han er for doven med noderne, og mener ikke han har en chance
for at blive optaget, da han ikke spiller mundharpe.
I denne periode spiller Viggo bas i Vejen Big Band og Taifuns – sidstnævnte har dog skiftet repertoiret af dansepop ud med "bebob" og irsk folkrock, mens Carsten er guitarist og
mundharpespiller i Bøvl Rock. Ud over busturene til Esbjerg mødes de jævnligt til jamsessions i forskellige kollektiver i midtvesten (læs: Grindsted og omegn). Det er den periode, hvor
ethvert kollektiv, med respekt for sig selv, har et trommesæt og mindst tre forstærkere i stuen – i stedet for TV.
Da Viggo i 1980 er færdig med sit HF-studium, falder han, i Jyllandsposten, over en annonce med ordlyden: "O. M. Music søger danseorkester til restaurant på Grønland."
Viggo erindrer fra ankomsten til Grønland:
"Vi ankom til Restaurant Mutten aftenen før vi skulle spille, og nåede derfor at høre det orkester vi skulle afløse. De var virkelig gode. De spillede alle hits'ene som de lød på plade,
og jeg blev hurtigt klar over, at vores nødtørftigt sammenflikkede repetoire ikke havde de store muligheder for at blive modtaget med jubel. Det var på det tidspunkt, jeg fandt ud af, at man også
kan være nervøs, når man går ind på en scene."
Carsten:
"Lidt nervøs er man vel altid, men jeg var mildest talt chokeret over, hvad vi havde rodet os ud i. Jeg var rystet".
Da Carsten og Viggo vender hjem, flytter de begge til Århus, hvor de forsøger at etablere sig i byens musikmiljø, men ikke desto mindre kommer den næste henvendelse fra hjemegnen: Viggo bliver i
1981 kontaktet af Ribe Revyen, som spørger om han vil samle et orkester til årets sommerrevy, og grønlandsorkestret samles igen. Denne sommer får såvel Carsten som Viggo en vis smag for blandingen
af skuespilleri og musik.
I efteråret rejser de igen til Grønland – denne gang Sukkertoppen – med det klare formål at blive understøttelsesberettigede medlemmer af Dansk Musikerforbund. Det lykkedes, og de kan nu kalde sig
professionelle musikere.
(Understøttelse = professionel)
Carsten og Viggo holder fast i jobbet ved Ribe Revyen, og da de i 1983 står og mangler en ny musiker, kontakter de Uffe Rørbæk ( – som siger "ja" efter 3 måneders betænkningstid, 2 dage før
prøverne starter!) Den sommer opstår Febbes Kaffeorkester, som et middel til at få publikum til at blive efter revyforestillingen og få lidt omsætning i baren.
Febbes Kaffeorkester bliver i løbet efteråret til DE NATTERGALE, som begynder at spille på caféer og mindre spillesteder rundt omkring i hele landet, indtil de i 1989 prøver kræfter med nogle af
landets store musikhuse og idrætshaller.
Ferie, børn, musik, ombygninger, film- og pladeindspilninger kom til at præge DE NATTERGALEs hverdag i de næste to år, og det var ikke før i december 1995 at DE NATTERGALE igen satte sig i
offentlighedens søgelys, denne gang som duo. Uffe Rørbæk så sig i foråret nødsaget til at sige farvel til DE NATTERGALE, da han havde pådraget sig den frygtede musikerarbejdsskade Tinnitus
(en konstant hyletone i ørene). Dette betød selvfølgelig en stor omvæltning for Carsten Knudsen og Viggo Sommer, som dog hurtigt besluttede sig for at møde omvæltningen som en udfordring –
en udfordring til kreativiteten, som meget passende slog ned her, to år efter at DE NATTERGALE afsluttede deres seneste turné, og altså på et tidspunkt, hvor lysten til at arbejde i et
NATTERGALt univers igen var i hastig fremvækst.
DE NATTERGALEs 6. album hedder "Nu griber det godt nok om sig" og udkom i januar 1996. Endnu engang kaster Carsten Knudsen og Viggo Sommer sig over et hav af nye genrer og stilarter,
lige fra glad pop over i jazz til disco og country, med sædvanlig, uimponeret NATTERGALE-frygtløshed.
Således udtaler Carsten Knudsen sig om sangene fra "Nu griber det godt nok om sig":
"Det er lige fra transistorpop til metalrock, med gotisk harmonisering, med masser af parallelle kvinter og countryswing, shuffle med erotisk bund, vals og free jazz, og hørespil fra
både forsamlingshuset og storbyens natteliv. Det kommer frit fra leveren, af karsken bælg, tonen er fri som på P3, kort sagt er der ikke lagt filter på. Teksterne er som vanligt på dialekt,
det kan betegnes som mix-jysk, sydvest-mix, mistjysk, eller ren og skær blandingsmisbrug af regionale artikulationer af medlyde, selvlyde og vel-lyde. Et fonetisk sammensurium af diftonger og
dobbelte konsonenter."
Hvorimod Viggo Sommer er overraskende fåmælt i sin vurdering:
"Det er mental glidecreme for folk med hang til rod".