Finck-spillet

(Viggo Sommer)

Mine damer og herrer!
Her er det så, det nye brætspil for hele familien: Finck-spillet! Et spil til glæde for alle.
Reglerne er som følger:

Altså, hver spiller udstyres fra starten med 60 soldater. Det er de dér små farvede plastikfigurer der er med spillet, æt og.
Derefter vælger hver spiller 16 kort fra den blå bunke. Og de kort, det er nogen, der kun må ses af modspillerne, men ikke af spilleren selv.
Herefter vælger spilleren en kongefigur - det er de store træfigurer der er med, æt og, og dér kan man enten vælge sort eller hvid.
Og nu placeres alle figurer så på spillepladen.
Spiller nr. 1 placerer sine soldater og kongefiguren først, og brikkerne skal tilsammen danne et mønster, der enten bliver til en trekant, en cirkel eller en firkant. Og når spiller nr. 1 har anbragt sine brikker, så går de andre videre med at anbringe deres.
Og dér er det altså vigtigt, at der ikke må anbringes brikker på et felt, hvor en modspiller i forvejen har placeret en kongefigur.
På et felt, hvor der i forvejen står soldater, må der derimod anbringes op til 12 fremmede soldater.
Når alle spillere nu har anbragt brikkerne, trækker deltagerne hver især 32 kort fra den gule bunke. Hvis der er børn med i spillet, så trækker de 16 kort fra den grønne bunke. De her kort må kun ses af spilleren selv. Og til sidst trækker alle et opgavekort fra den røde bunke, og spillet kan begynde.

Spiller nr. 1 tager nu de 6 medfølgende terninger og slår. Hvis terningerne tilsammen viser 20 eller derunder, går slaget videre til spiller nr. 2 - med uret. Hvis, derimod, terningerne viser 21 eller mere, så tager spiller nr. 1 nu et gult kort. De gule kort kan indeholde en nitte, et spørgsmål eller en Finck.
Ved en nitte skal spilleren fjerne 12 soldater fra sit første felt med uret, og sende slaget videre.
Ved et spørgsmål skal spilleren stille spørgsmålet videre til sin sidespiller mod uret, og hvis denne svarer rigtigt på spørgsmålet, skal spiller nr. 1 fjerne 6 soldater fra det første felt mod uret, og så skal han give slaget videre til spiller nr. 2. Men hvis han svarer forkert, så må han fjerne 12 soldater fra sit bedste felt - og slaget går videre til spiller nr. 1.
Spiller nr. 1 kan nu vælge, om han vil slå 36 i 2 slag med alle 6 terninger, eller om han vil tage 1 terning ud, og vælge kun at slå 25 i 3 slag. Hvis han vælger det sidste, så har han mulighed for at slå en kongefigur hjem, men han har også mulighed for at vende sit røde opgavekort og læse det højt for alle de andre spillere. På det kort kan der fx stå: "Indtag Rådhuspladsen", "Slå de grønne" eller "Få en Finck".
Så kommer vi til 2. runde, hvor vi spiller videre på fuldstændig samme måde som i 1. runde. Det foregår på samme måde, men hvis spiller nr. 1 i første omgang har mistet sin kongefigur, har han 3 forsøg til at slå 36 med de terninger, han nu har. Hvis det ikke lykkes, så må spilleren sætte sin kongefigur ind på et valgfrit felt. På den måde er der jo til sidst kun 2 spillere tilbage, og når de 2 spillere er inde i den sidste runde, så er reglerne lidt anderledes: Man tager 1 terning ud, og så drejer det sig om at undgå at slå en Full House. Den, der først slår en Full House - uden at have trukket et gult kort - den har så tabt.

Men det er faktisk sådan, at den, der så har tabt, han kan vælge at give op, eller at slå 36 slag. Hvis han indenfor de 3 første slag har slået mere end 21, kan han vælge at tage et blåt kort. Det blå kort kan så betyde, at du får mulighed for at vælge en sten, en saks eller papir. Men du kan også vælge at tage din kongefigur hjem sammen med 60 soldater, eller du kan vælge at få en Finck.